Doe de pijn-vergeet-test

Vanochtend merkte ik ineens – net na het opstaan – dat ik al een paar keer aan mijn linkerhand had zitten krabben: jeuk. Op de zijkant van de pink ontdekte ik drie rode bultjes. Geprikt in mijn slaap.

Ik heb al twee jaar geen mug meer dood gemaakt en slaap sinds zeven weken weer onder een klamboe. Dus hoe kan dat? Heeft mijn hand tegen het ‘gaas’ aan gelegen? Dat insect heeft in elk geval zijn of haar kans schoon gezien. Irritant, die jeuk, die prik…

Nou! Da’s dan mooi tijd voor de kleine Grote Pijn-Vergeet-Test.
=

Begin met een klein pijntje
Als je hem nog nooit gedaan hebt, doe je de kleine Grote Pijn-Vergeet-Test het best met een klein pijntje. Eentje waar je niet dood van gaat!
Zoals een muggenbeet. Of een schaafwondje. Of een sneedje in je vinger. Of als je je gebrand hebt aan de rand van een pan op het vuur.
=

Muggenbeet
Misschien vind jij een muggenbeet en die jeuk ook irritant. Misschien vervloek je dat stekende gevoel.
Of misschien ben je nuchter aangelegd en noem je die prik hooguit brandend. Of misschien interesseert het je geen bal hoe je het benoemt als het maar gauw ophoudt. Of misschien vind je het net als ik werkelijk interessant om eens echt goed te voelen wat er nu precies gebeurt.

Stel je voor dat dat wat je nu gaat voelen nog het laatste is op aarde dat gevoeld kan worden! Nu!

 

Stap 1 van de Grote Pijn-Vergeet-Test:
Voel de jeuk van de muggenbeet… de intensiteit ervan, alle nuances ervan, en hou telkens je neiging om te krabben in.
Niet krabben, alleen maar voelen!
Niet over nadenken, alleen maar voelen!
Dan:

Stap 2 van de Grote Pijn-Vergeet-Test:
Om te vergeten hoef je niets met de jeuk en de bultjes te doen.
Helemaal niets.

Om pijn en jeuk te vergeten is alles goed behalve… je bezig houden met die pijn en jeuk.
En het is een natuurwet: in alles wat afleidt zit een betoverende kracht!
Zoek een boeiende afleiding!

Dus verheug je, de eerstvolgende keer dat je door een mug gestoken bent!
Hang de vlag uit!
Lang zal je leve!
En ontdek dan hoe je jeuk-pijn met gemak kunt vergeten.
Dat is alles.

 

Nogmaals: stap 1 en stap 2 in één vloeiende beweging
Je voelt de jeuk.
Helemaal.
Die brandende steek.
Die neiging om te krabben!

Die neiging om te krabben die je juist weerstaat… opdat het gevoel dan nog veel en veel intenser wordt!
Meteen naar de top! Pffff…

En dan kun je je afvragen waarop je het liefst je aandacht zou willen richten.
Op iets dat jou een goed gevoel geeft, toch!?

Ga naar een andere kamer en zie of er iets is dat je aandacht trekt…
Of geef iemand een vriendelijke hand.
Of check je email.
Of doe de afwas.

Of dans op je favoriete muziek.
Of maak ruzie met je partner.
Je kunt ook de kinderen naar school brengen.
De planten water geven.
Het vuilnis buiten zetten.
Het dekbed laten luchten.
Je kunt even wild vrijen met een vrijwilliger.
Fietsen kan ook.
De heg knippen.
Tanden poetsen.

Wat je ook maar doet, “iets doen” leidt af.
Leve de afleiding!

Je kunt een muggenbeet zó makkelijk vergeten.
En dankzij zo’n prik kun je “het vergeten” door en door oefenen en daarna toepassen op intensere pijnen en grotere ongemakken.

Gegarandeerd!

Let goed op wanneer je de volgende zin gaat lezen, want die bevat een waarheid die door veel mensen met pijn ontkend wordt. Het is een levenswet!

Wanneer je afgeleid wordt – of geconcentreerd raakt op iets anders – dan is het onmogelijk om dat specifieke pijntje op precies dezelfde manier te ervaren als de manier waarop je dat zojuist nog voelde.

Elke nieuwe afleidende belevenis verandert gegarandeerd een klein beetje de pijnbeleving.

Wil je dit goed beleven en oefenen, maak dan een afspraak met me via ‘contact’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *