Hoe je vrij kunt worden van angsten

Dringen veel woorden die je hoort zich aan jou op als beelden?
Wordt jouw leven vaak beïnvloed door angsten?
Heb je veel beelden, innerlijke voorstellingen, bij die angsten? Met andere woorden: ben je ‘visueel ingesteld’?
=

Ieder mens is visueel gesteld maar de meesten van ons hebben dat niet meer in de gaten. Meestal komt dat doordat ons abstracte denken (in taal, in concepten, in tijd) veel sterker ontwikkeld is.

Bij een relatief kleine groep mensen treedt dat visuele brein echter sterk op de voorgrond.
Dat is een prachtige gave, en soms enorm beklemmend wanneer het in de richting gaat van angsten.

En wat mij ook opvalt in mijn werk: visueel ingestelde mensen zijn heel gevoelige mensen… én bij heel gevoelige mensen (‘hoogsensitief’) gaat het verbeelden en visualiseren snel en gemakkelijk.
=

Mijn angsten
In mijn lange periodes van depressies heb ik veel angsten beleefd. Ik was bang voor volwassen mannen (vooral in pak), voor mensen in het algemeen, voor bemoeienis, voor grote gezelschappen en voor ergens in terechtkomen waar ik gauw weer uit zou willen verdwijnen. Het meest intens vond ik nog wel de angst voor mezelf: voor mijn seksuele honger, voor mijn opgekropte woede, voor het presenteren van mijn wensen.

Gelukkig ben ik nu vrij van angsten.

Ik durf te stellen dat de meeste angsten vrij snel kunnen verdwijnen als je maar weet hoe dat aan te gaan.
Als je maar weet hoe angst benaderd dient te worden.

Er is slechts één uitzondering: het ontladen van angsten die hun oorsprong lijken te hebben vóór je derde levensjaar, is minder gemakkelijk. Dat heeft veel tijd nodig. En vooral vertrouwen, wat in zulke gevallen vaak heel broos is.
=

Waarom is angst zo intens?
Vergelijk angst eens met woede en verdriet.

Woede is actief verdriet. Woede is duidelijk en zet tot actie aan: je vloekt, scheldt en slaat met de vuist op tafel.
Je expandeert.
Je voelt zelfs je lichaam uitzetten en opzwellen!

Verdriet is passieve woede. In plaats van expanderen, implodeer je.
Je zou alleen maar kleiner willen worden en willen verdwijnen.
Totdat een huilbui je weer laat expanderen.

Op zekere hoogte zijn zowel woede als verdriet ‘tastbaar’, je kunt er iets mee.

Met angst kun je niets.
Angst verlamt.
Angst laat zich niet vastpakken, niet sturen.

Alsof het geen energie heeft die je kunt laten stromen, zoals dat bij woede en verdriet wel gaat.
En dat klopt ook, angst heeft van zichzelf ook geen energie: angst is een spookachtig verschijnsel.
=

Angst is de afwezigheid van…
Je kunt op diverse plekken op internet lezen dat ‘liefde’ het tegenovergestelde van ‘angst’ is.

Ben je het daarmee eens, ook al weet je misschien nog andere tegenovergestelden?

De Indiase mysticus Osho stelde het nog helderder: “Angst is de afwezigheid van liefde”.
Hij vergeleek angst met donker en duisternis.
Hoe verjaag je duisternis?
Het enige goede antwoord is: door licht te maken.
Die handeling is genoeg. Een kaars aansteken, een lamp aandoen.
Je hoeft daarna niet nog heel veel energie te stoppen in handelingen om die duisternis te verdrijven; licht maken is het enige wat nodig is.

Evenzo kun je volgens hem angst verdrijven door liefde in te brengen.
=

Hoe breng je ‘liefde in jouw angstbeleving’?
Om ‘liefde’ binnen te brengen in een beleving van angst zijn er twee stappen belangrijk.

1 – Kom je angst onder ogen. Verdraag de “beleving’ ervan. Want juist door weg te hollen, creëer je die spookachtige kracht. Dan ga je denken dat angst echt bestaat terwijl dat slechts een illusie is die doorbroken kan worden.

2 – Werk met de bijbehorende beelden. In je brein – je zenuwstelsel – zijn angsten vrijwel altijd gekoppeld aan beelden. Angstvisioenen, dat woord ken je vast wel. Ik noem deze techniek van werken met beelden weleens ‘GVB’, oftewel: ‘Gevoel Volgt Beeld’. Door te werken via hun innerlijke beelden heb ik al heel wat mensen blij gemaakt en in korte tijd grip kunnen geven op hun angst.
=

“Bijzonder dat ik nog steeds de beelden en de technische verandering daarin, haarscherp voor me zie en dat ze mij nog steeds een ontspannen gevoel geven. Wat zijn beelden krachtig! Dankje Tura voor dit nieuwe inzicht.”
– Liselore (had angsten die haar beroepsleven bemoeilijkten).

 

Wil jij ook grip op de vorming van angst, maak dan een afspraak met me via CONTACT.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *